zondag 15 november 2020

Extra steun voor wijkverenigingen

Op initiatief van D66 komt er meer steun voor wijkverenigingen en niet-commerciële organisaties in Oegstgeest. Tijdens de begrotingsbehandeling voor 2021 – 2024 is dit initiatief met brede steun in de gemeenteraad overgenomen door het College.

‘Bij de wijkwandeling van de gemeenteraad in Haaswijk gaf de wijkvereniging Haaswijk-Morsebel aan steeds meer moeite te hebben leden structureel aan zich te binden’ aldus fractievoorzitter Elfred Bus. En dat geldt niet alleen voor deze wijkvereniging. In het hele dorp is er veel enthousiasme voor wat wijkverenigingen organiseren. Denk daarbij aan de Paashaaswijkloop, de wandelvierdaagse en andere activiteiten.

Het was aanleiding voor D66 om een motie op te stellen om het College op te roepen wijkverenigingen bij te staan bij de kosten die gemaakt worden voor bijvoorbeeld de noodzakelijke vergunningen. Ook vergaderruimtes of de noodzakelijke hekken bij grote evenementen zijn zaken waar de gemeente wijkverenigingen bij kan ondersteunen.

Met steun van Progressief Oegstgeest en het CDA was er al snel een meerderheid voor deze ondersteuning. Uiteindelijk hebben alle politieke partijen voor dit initiatief gestemd. Een mooi resultaat voor alle wijkverenigingen in Oegstgeest. Uit de reactie van de wethouder bleek dat het College de oproep breder dan alleen voor de wijkverenigingen in Oegstgeest zal oppakken en dat ook andere niet-commerciële organisaties er bij worden betrokken. D66 is blij met deze toezegging en het mooie resultaat.