zaterdag 6 juli 2019

Voor samenwerking scholen en sportverenigingen

Lang verwacht, eindelijk gekregen!

Al jaren lopen de gesprekken tussen basisscholen en de gemeente niet soepel als het gaat om het invullen van de gymroosters. De ene school heeft een gymzaal in huis en de ander moet 10 minuten lopen om bij een gymzaal te komen. Zonde van je gymtijd die toch al niet zoveel is per week. Bereikbaarheid voor de basisscholen is belangrijk, omdat je hier ook met jonge kinderen te maken hebt.

D66 zag daarnaast ook een wens liggen bij de basisscholen om eens gymlessen te kunnen verzorgen op de prachtige sportvelden die Oegstgeest rijk is. Deze sportvelden worden niet elk moment van de dag gebruikt. Hoe fijn is het als kinderen buiten kunnen gymmen en tegelijkertijd met een sport in aanraking gebracht kunnen worden die bij binnen gym niet mogelijk is.  Basisscholen zijn in verleden zelf al eens gesprekken aangegaan met sportclubs maar liepen tegen bureaucratische muren op.

Na zelf navraag gedaan te hebben bij enkele basisscholen en het feit dat sommigen ons zelf hiervan berichtten, hebben wij dit aangekaart bij de betreffende wethouder, de heer Nieuwenhuis. In de vergadering van 28 mei jl hebben we hier min of meer al een toezegging over gekregen van de wethouder maar dit wilden we zeker weten! Wij zijn blij met het feit dat onze motie hierover unaniem is aangenomen!

Waar gaat het dan precies om?

De gemeente heeft aangegeven dat ze de rol van intermediair graag vervullen. Ze gaan vraag en aanbod van sportclubs en basisscholen met betrekking tot gym in beeld brengen en hobbels gladstrijken die er volgens de basisscholen zijn. Samen tot praktische oplossingen komen is hier het doel! Het LOHC en Fiks hebben ons al aangegeven de wethouder met open armen te ontvangen om deze gesprekken aan te gaan!