zaterdag 6 juli 2019

D66 dient motie “Superrr is super!” in

Poelgeest was in rep en roer toen een paar weken geleden het nieuws dat Jenergy het pand gekocht had waarin de Superrr huisvest, insloeg als een bom. Er werd een handtekeningen actie op touw gezet omdat er de angst heerste dat deze buurtsuper binnenkort zou verdwijnen. En dat was niet de bedoeling. Deze supermarkt bedient meerdere doelen. Het is een supermarkt voor de buurt en het werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De manager van de winkel sprak in tijdens de Commissie vergadering Ruimte van 6 juni jl. Wethouder Nieuwenhuis wist iedereen gerust te stellen door te melden dat er geen bestemmingsplan voor een gym op het pand van de Superrr rust. In de Perspectiefnota die twee weken later uitkwam konden we lezen dat de subsidie voor de Superrr nog een jaar verlengd wordt, tot 2020. Mooi nieuws zou je op het eerste gezicht zeggen.

D66 vindt dit niet genoeg! Waarom niet gelijk deze bijdrage meerjarig nu al meenemen in de begroting? D66 wil dat de evaluatie die er in 2020 plaatsvindt positief uitpakt voor het voortbestaan van de Superrr en we willen de kosten die nodig zijn voor de re-integratie trajecten realistisch begroten. Als we graag willen dat deze kosten eraan komen dan graag nu al vast meenemen en laten we ons niet rijk rekenen op het stoppen van de Superr, terwijl we liever niet willen dat dit gebeurt.

D66 had bij de vergadering van 4 juli jl hier een motie over ingediend om dit voor elkaar proberen te krijgen omdat dit voor ons belangrijk is. Bij het debat waren we dan ook verbaasd te horen dat de gehele coalitie hier toch anders in zit en tegen deze motie stemde. Melanie van Driel van Pro zei in de vergadering van 20 juni jl immers nog letterlijk: “het lijkt er nu op dat de subsidie na 2020 weg gaat vallen maar dat is niet aan de orde. De Pro fractie is altijd erg voor de Superrr geweest en wat ons betreft staat dat niet ter discussie“ Waar bleef hun steun nu? Een merkwaardige gang van zaken! Ook het CDA en de VVD kiezen voor een veilige optie om de evaluatie eerst af te wachten en dan de discussie weer aan te gaan.

Lokaal steunde onze motie en met alleen 4 stemmen voor werd onze motie verworpen. We blijven de gang van zaken hier heel goed volgen. We zijn dat aan de Superrr en de inwoners van Poelgeest verplicht.