zaterdag 27 april 2019

Toch portocabins voor de Gevers-Deutz Terwee school in Oegstgeest!

Het begon met een petitieā€¦.

Op 19 februari jongstleden vond er op de GDT-school een informatie avond plaats voor de ouders. De school probeerde aan de ouders en leerkrachten uit te leggen welke alternatieven de gemeente hen aangeboden had om tegemoet te komen aan het tekort aan klaslokalen. Per 1 september kunnen namelijk niet alle leerlingen in de huidige opzet van de school een plekje krijgen. De gemeente wilde de jonge leerlingen op een middelbare school les laten krijgen.
D66 maakt zich al langer druk om de verouderde staat van de onderwijsgebouwen in Oegstgeest. Het Integraal Huisvestings Plan Onderwijs Oegstgeest dat vorig jaar al opgesteld was krijgt nog geen uitvoering. De nieuwe coalitie heeft de benodigde miljoenen die er beschikbaar waren, bij het aantreden in juni 2017 eruit geschrapt. De plannen van de gemeente hebben voor veel onrust gezorgd in het dorp.

De ouders van de GDT lieten het er niet bij zitten. Zij zijn een petitie gestart die door 309 leraren en ouders ondertekend is en die is aan de raad aangeboden. D66 had al direct na de informatieavond vragen gesteld aan de wethouder over deze zaak.

Wat zou wethouder Huizing gaan doen? Toch twee klassen naar het Teylingen College sturen, een middelbare school, of liever voor de optie van portocabins gaan waar de ouders en de school zelf voor pleitten. In de raad van 28 maart heeft D66 daar een lans voor gebroken. In de tussentijd waren ook de andere politiek partijen zich bewust geworden van de hoge nood bij de GDT nadat ze zelf een kijkje waren gaan nemen.

En de kogel is door de kerk! Na het op een rijtje zetten van de kosten bleek dat noodlokalen bij de GDT (portocabins) net zo duur zijn als de verhuizing naar het Teylingen College. En de portocabins zijn herbruikbaar! De raad heeft in de vergadering van donderdag 25 april goedkeuring gegeven om 106.480 euro ter beschikking te stellen voor de aanschaf van 2 noodlokalen. Vanaf september heeft de GDT de beschikking over 2 extra noodlokalen.

Blij dat D66 zich daar hard voor heeft kunnen maken!