vrijdag 23 maart 2018

Uitslag Gemeenteraadsverkiezingen

De verkiezingen zijn geweest, de kiezer heeft gesproken. D66 Oegstgeest heeft helaas verloren en krijgt naar verwachting 3 zetels. Ik wil allereerst de kiezer bedanken, want die heeft in een democratie het laatste woord. We hebben hard campagne gevoerd en ik wil daarom verder iedereen zeer hartelijk danken die hieraan een bijdrage heeft geleverd. Het is geweldig dat er in Oegstgeest een grote club is van actieve leden die zich in de campagne met hart en ziel heeft ingezet onder leiding van Carina Bos.

We zijn ook heel dankbaar voor alle (financiële) steun die we van al onze leden hebben ontvangen!
 Daarom moeten we deze uitslag even verwerken, maar we gaan optimistisch verder. We feliciteren de VVD, PrO en het CDA met hun winst. Vanaf vandaag gaat de nieuwe fractie onder leiding van Elfred Bus meteen van start om zich in te zetten om onze mooie plannen voor dit dorp voor elkaar te krijgen in de nieuwe gemeenteraad.

Hoe gaat het nu verder?

Donderdag heeft lijsttrekker en beoogd fractievoorzitter Elfred Bus overleg met de andere lijsttrekkers van de nieuw gekozen gemeenteraad over het vervolgproces gehad.
Naar verwachting wordt er een Informateur aangesteld om mogelijke coalities te onderzoeken. Verwachting is dat dit proces rond Pasen is afgerond, waarna coalitie-onderhandelingen kunnen worden gestart. Gelet op ons verlies ligt het niet voor de hand dat wij hieraan mee doen maar mocht dit na zorgvuldige afweging wel het geval zijn dan zullen Elfred Bus en Lydie Vellema (nr. 2 van de lijst) vanuit de fractie van D66 Oegstgeest deze onderhandelingen gaan voeren.

Inzet van D66 is om in een eventuele coalitie te komen als we daarmee resultaten voor Oegstgeest en haar inwoners kunnen behalen. Maar het initiatief hiervoor ligt nu eerst bij een andere partij/ andere partijen. Als er onderhandeld wordt, kan dat met een mandaat van de laatste AAV van 15 november 2017.

Hoe worden de leden geïnformeerd?

Op vrijdag 6 april om 20.00u organiseren we als Bestuur samen met de fractie een politiek café voor leden van de afdeling om u te informeren over stand van zaken. De locatie wordt op een later moment bekend gemaakt.
We zullen vervolgens op een later moment in april een AAV organiseren om over het resultaat van de verkiezingen door te praten. Deze plannen we in als we iets meer zicht hebben op hoe het proces verloopt.

We vinden het als Bestuur belangrijk u reeds vooruitlopend op de officiële uitslag die vrijdag 23 maart bekend wordt te informeren.

Mochten er morgen nog belangrijk nieuws te melden zijn zullen wij u opnieuw informeren.

Gekozen raadsfractie:

1. Elfred Bus
  2. Lydie Vellema
  3. Arne-Jan Vos

Laat het ons weten als u nog vragen of opmerkingen heeft?

Groet,

Namens het bestuur en fractie

Natalie Jonkers

Afdelingsvoorzitter