maandag 31 augustus 2020

Update fractie september 2020 – reactie op het formatieproces

De door Progressief Oegstgeest (PrO) aangestelde informateur Ruud Koole heeft na de gespreksrondes van vorige week besloten de oude coalitie van VVD CDA en PrO te vragen opnieuw met elkaar om de tafel te gaan.

De opdracht aan Ruud Koole was het onderzoeken van de mogelijkheden voor een coalitie met PrO. In de gespreksronde is duidelijk geworden dat het CDA en de VVD elkaar niet los laten. De informateur werd geconfronteerd met twee keer (CDA en VVD) de voorkeur het lijmen van de oude coalitie te onderzoeken en twee keer de voorkeur (PrO en D66) voor het verkennen van een coalitie met PrO, D66 en CDA. Daarbij heeft de opstelling van het CDA de doorslag gegeven. Gezien het sentiment van de PrO-fractie is een lijm poging allerminst zeker, dus is er risico op verdere vertraging.

Ruud Koole heeft deze week vier momenten gepland om met die drie partijen samen te zitten. Daarna zal er dus meer duidelijk zijn. Vorige week is er een gesprek geweest onder begeleiding van de informateur met PrO, VVD, CDA en D66 over wat er rond dossier de Geesten is gebeurd. Dat was een prima gesprek waarin een aantal zaken goed is besproken. In feite was dat het gesprek waar D66 in de eerste verkenningsronde de VVD om gevraagd had en waar ze ons niet tegemoet wilden komen. CDA en VVD gaven na dat gesprek aan blij te zijn dat het gevoerd is en zo was dat ook voor D66. Vanuit D66 waren er dus bij Ruud Koole in de verkenning geen blokkades meer om met de VVD of het CDA goede afspraken te maken en verdere gesprekken te voeren.

D66 streeft naar een open bestuursakkoord waarmee we de huidige manier van werken kunnen doorbreken. Daarnaast zijn er snel oplossingen nodig voor de begroting, de jeugdzorg, de Geesten en de Leo Kannerschool. Wij zien daar in dit proces nog genoeg mogelijkheden voor om daar resultaat op te bereiken. Daar zal de D66 fractie de komende weken op in blijven zetten.