woensdag 12 juni 2019

Wereld Milieu Dag 2019

Een beter milieu begint bij jezelf. Ken je het spotje van Postbus 51 nog? Gelanceerd begin jaren negentig om ons bewustzijn te vergroten. Een mooie en krachtige slogan die nog steeds hout snijdt. Er is er ook veel kritiek op het spotje geweest. Alsof de burger alle verantwoordelijkheid op zich moet nemen en overheden en het bedrijfsleven vrijuit gaan. Zo zien wij het zeker niet. Iedereen heeft een opdracht en taak als het gaat om een beter milieu: overheden, bedrijven en burgers.

D66 Oegstgeest

Ook wij als lokale afdeling. Wij zetten ons al jaren in voor duurzaamheid en milieu. Ons laatste Verkiezingsprogramma 2018 staat vol met plannen om ons dorp duurzamer te maken. D66 was de eerste partij in Oegstgeest die in 2016 met een initiatiefvoorstel Duurzaamheid kwam omdat wij vonden en vinden dat er meer moet gebeuren. Een aantal van de ideeën is inmiddels uitgevoerd of staat gepland om uit te worden gevoerd. En daar zijn we trots op! We realiseerden en stimuleerden dat inwoners taxussnoeisel bij de Gemeentewerf konden inleveren om zo bij te dragen aan medicijnontwikkeling tegen kanker. Nog een voorbeeld is Operatie Steenbreek (tegel eruit, plant erin) dat we met PrO verder vorm hebben gegeven. Ook het idee voor Tiny Forest komt van ons. Momenteel wordt er gezocht naar locaties voor dit initiatief dat heel goedkoop is en goed voor het milieu is. Andere initiatieven van D66 zijn een revolverend duurzaamheidsfonds en een natuurwaardekaart van Oegstgeest.

Goed voorbeeld doet goed volgen

Maar wat doen wij als inwoners van Oegstgeest concreet om Oegstgeest en de wereld een beetje mooier achter te laten? In het kader van goed voorbeeld doet goed volgen hebben wij eens gepeild onder onze leden wat zij zoal doen voor een beter milieu. Het levert een mooie lijst aan ideeën op. Ze zijn niet allemaal gratis in aanschaf maar leveren op termijn wel kosten- en energiebesparing op. Uiteraard zijn er nog heel veel andere manieren dus deze lijst is niet uitputtend.

• We consumeren veel te veel. Alles wat we consumeren komt ergens vandaan en daar gaat een heel productieproces aan vooraf. Dus denk daar eens aan als je iets nieuws koopt. Heb je het echt nodig of kun je het uitstellen tot een bijzonder moment? Bijvoorbeeld een verjaardag, Kerst of Sinterklaas.
  • Apparaat kapot? Gooi het niet gelijk weg maar laat het repareren. Oegstgeest kent al een tijd het Repair Café. Deze vindt elke maand plaats in het  Dorpscentrum, Lijtweg 9. De eerstvolgende is op zaterdag 6 juli van 10-13u.
  • Spullen over? Recycle ze of breng ze naar de Stichting Oegstgeester Kringloop (SOEK) aan de Eendegeesterstraatweg 1A. Wil je toch van ze af? Breng ze dan naar de Gemeentewerf waar je goed afval kunt scheiden.
  • Hou eens een kledingsabbatical door een bepaalde periode geen kleding te kopen of 2de hands. Oegstgeest kent een aantal leuke 2de hands kledingwinkels.
  • Maak je tuin steenvrij. Let daarbij ook op dat je het water goed kan afvoeren. Zaai bloemenmengsel in de borders, dat trekt bijen en vlinders aan.
  • Vang regenwater op in een regenton, daar bespaar je heel veel liters water per jaar mee.
  • Isoleer je huis met dubbel of driedubbel glas, muur- en of vloerisolatie. Zet de verwarming ’s avonds een uurtje eerder omlaag.
  • Vervang je schoonmaakmiddelen eens door biologische schoonmaakmiddelen. Daarmee belast je het milieu minder mee en is vaak ook beter afbreekbaar. Of veeg je huis eens in plaats van stofzuigen.
  • Word vegetariër of eet een paar dagen per week geen vlees/vis.
  • Schaf een eco-vriendelijke auto aan met laag verbruik. Nog beter maak gebruik van de fiets of openbaar vervoer.
  • Denk bij het plannen van vakanties eens na over bestemming en gebruik van  vervoersmiddelen. Moeten alle reizen met het vliegtuig? Of kun je het ook met de auto of openbaar vervoer bereiken.
  • Stel elk jaar voor jezelf, je gezin of familie een aantal klimaatdoelstellingen op. Dat vergroot het bewust zijn.

Samen kunnen we het verschil maken en alle beetjes helpen!