maandag 20 september 2021

Wijkwandeling door het Oranjepark

Afgelopen zaterdag was de D66 fractie hier voltallig bij aanwezig en liet zich de appeltaart bij de koffie bij Jottem goed smaken. Daar opende burgemeester Emile Jaensch de dag waarbij de gemeenteraad door een specifieke wijk van Oegstgeest wandelt. Van Marja van Jottem kregen we een presentatie over deze geweldige ontmoetingsplek voor mensen met een beperking.

Oranjepark

Sylvian Braat, bouw historicus, nam ons mee door de wijk die in drie fases vanaf 1920 is gebouwd. Daar begon de wijkwandeling en liepen we naar de Regenboogkerk waar

Marien den Boer vertelde wat de Mauritskerk/Regenboogkerk betekent voor Oegstgeest. “Bezielend delen” is hier het motto. Er volgde een verhaal over het signaleringsoverleg die de brug moet slaan tussen formele en informele groeperingen. Waar in de wijk zitten mensen die hulp nodig hebben? Met de sociaal makelaar Sietske Steenbergen is er bijvoorbeeld een vakantie tas gemaakt voor 43 kinderen die in Oegstgeest opgroeien in armoede en niet op vakantie konden dit jaar. Huisartsen zijn samen in overleg om te onderzoeken waar er problemen/spanningen zijn en hoe dit opgelost kan worden, in samenspraak met maatschappelijke instanties en de personen in kwestie zelf.

Ondernemers

Ook was er een gesprek met Marijke in ’t Veld voorzitter van winkelgebied de Kempenaer. Volgens haar hebben de ondernemers de Corona crisis redelijk doorstaan. Wel zou er meer aandacht van de gemeente uit mogen gaan over “zeggenschap” van de BIZZ voor wat betreft nieuwe bedrijven die hun intrek in de straat nemen. Is het nodig om drie tandartsen, vijf kappers in één straat te hebben? Andere vragen en behoeften van ondernemers zijn of er een plan kan worden gemaakt hoe er met het afval in de straat wordt omgegaan. Waar blijven de ondergrondse containers? Nu ziet het straatbeeld er rommelig uit. Dit geldt ook voor de fietsen. Die staan kris kras overal. Kunnen er “ouderwetse” fietsenrekken komen? Zouden er afspraken gemaakt kunnen worden met leveranciers om op gezette tijden te koen laden en lossen zodat dit niet de hele dag door opstoppingen veroorzaakt voor de mensen die komen winkelen?  En meer flexibiliteit met betrekking tot openingstijden is ook een wens van de winkeliers. D66 heeft daar jaren terug al aandacht voor gevraagd zonder succes.

ASC terrein

De wandeling ging verder naar het oude ASC terrein dat inmiddels veranderd is in een woonwijk. Inwoners kwamen daar inspreken over zaken die ze wel en niet goed vinden in deze nieuwe wijk. Verschillende ideeën kwamen ter sprake zoals het aanleggen van een verkeersdrempel over de eerste brug bij het speelveld, een andere verzamelplaats van de grijze en bruine bakken zodat het niet een parkeerplaats in beslag neemt. Ook kwamen er wat opmerkingen over het trapveldje. Deze leidt nu tot veel geluidsoverlast voor de directe omwonenden omdat het geluid van voetballende en hockeyende jeugd resoneert met de hekken die er nu staan. Vraag was of er de mogelijkheid is om “stilte” hekken te plaatsen? Of kan er een bordje komen met: stilte na 21:00? Reële aandachtspunten lijkt ons.

Goed dat wij als D66 weer een gelegenheid hadden om ons oor te luister te leggen in Oegstgeest!

Fractie D66 Oegstgeest